Kzmvessg
A Japn trtnelem eltti kor mvszete mr alig ismert, a legrgibb pattintott keszkz a pleisztocn korbl val.
Dzsmon-kori vza
A csiszolt kkorszak i.e. 300-i.e. 200-ig tartott, ekkor jelent meg a sttbarna s vrsesbarna zsinrmintval dsztett agyagedny, e zsinrdsz japn neve alapjn nevezik a kort Dzsmon-kultrnak.
A Jajoi-korbl (i.e. 2-i.e. 3.szzad) szrmaznak az els fmtrgyak, valamint szvtt anyagok, kkoporsk, s az elhunytak szemlyes hasznlati trgyai is elkerltek.
A nagy srdombok kora Kofun-kultra (i.e. 3-i.e. 4.szzad) nven ismert, a srhalom tbbrteges krkrs ptmny, a tetejn s krltte elhelyezett agyagfigurk (hanivk) hres embereket, hasznlati trgyakat, bronzharangokat, llatokat brzolnak. Ezek az els dokumentumok a kor szoksairl.
Az Edo-korban a lakkholmikat gyakran dsztettk aranyfsttel, s divat volt a kermia is.
ptszet
Az Aszuka-kultrban honosodott meg a buddhizmus, ami nemcsak vallsi jelentsg volt, hanem magval hoza a knai civilizcit is. Fellendlt a templomptszet, a kegyhelyek szma megntt. Ebbl a korbl szrmaz ptmny a Nara kzelben plt Horjdzsi-templom, ami (1949-ben legett). A tbbszr restaurlt memlkek mig rzik az si knai faptszet jellegzetes vonsait. Az pletek aszimmetrikus elrendezse viszont tipikus japn vons.
A Nara-korszak ptszetben is megrizte a Tang-hatst, mivel a vros alaprajza sakktblaszer. A hagyomnyok rzje a sint valls volt, egyszer szerkezet szentlyeivel, a tetzetet mlyre sllyeds oszlopok tartottk.
A Heian-korban (794-1185) Heiankj (Kiot) vros is a Tang-hats alapjn plt fel, s megszletett a nemzeti mvszet. A japn arisztokrcia ignye igyekezett ellenslyozni a szerzetesek kizrlagos befolyst a kultrban. A virgz buddhizmus tbb gra szakadt, kzlk az ezoterizmus hozott j ptszeti alapelveket. Mr nem a szimmetria dominlt, az pletek tkletesen alkalmazkodtak a termszethez. Ilyen pl. a Fnix-csarnok Udzsiban, az Amida csarnokok Kiot mellett.
A Muromacsi-kor (1333-1573)a nevt Kiot egyik negyedrl kapta, ahol az els sgun, Asikaga rendezte be palotjt. A zen hats itt arisztokratikus kifinomultsggal keveredtett, pl. Kiotban az Aranypavilon (Kinkaku), s az Ezstpavilon (Ginkaku). Kialakulnak a mohakertek, az ptszet szoros kapcsolatban ll a kerttervezssel, amely rgta igen kifinomult mvszet Japnban.
Szobrszat
A Nara-korszakban a buddhista mvszet - fleg a fafarags - egyre jellegzetesebb japn jegyeket mutatott.
A szobrszat kezdetben mg idegen jegyeket hordott. Unokie s iskolja a Kamakura-korszakban Szung-hatsra realista s dinamikus szobrokat alkotott. A szamurjok nemcsak a politikban, hanem a mvszetekben is vezet szerephez jutottak. A faszobrszat realisztikusabb lett.
A Heian-korban (794-1185) a buddhista szobrok elegancija s titokzatossga mr japn, s nem knai vonatkozsokat mutat.
Az Edo-korban a szobrszatban a kisebb mreteket kedveltk, mint pl. a nekucefarags, (a nekuck dszes kis csatflk, a dohny- vagy pnzeszacsknak a ruhhoz erstsre szolglnak).
Festszet
Hokuszai: Csnakok a hullmokon, japn ukijonyomat
A knai Tang-hats a festszetben csak nyomokban maradt fenn. A Nara-korszakban a hagyomnyos mintk mellett megnyilvnul realista irnyzat pl. a 7-8. szzadi risi tncmaszkokon (gigakumen), japn vons.
A Heian-korban brzoltk a sint istensgeket egyenknt. Sajtos fejelemeket sszeilleszt technikt fejlesztettek ki, egy volt a dzssz. Ez id tjt alakult ki a dekoratv s elbeszl jelleget egybetvz festmnytekercsek japn iskolja. A nemzeti rzs megjelent a festszetben, tipikus forma volt a japn tj, a japn let, a szoksok a jamatoe stlusban. Szp pldja ennek Gendzsi-monogatariemakinomo (hossz vzszites kptekercs) csodlatos betivel, tls irny kompozcijval, eleven szneivel. Fudzsivara no Takanobu a szzad vgn klnleges portrfestszetvel tnt ki.
A Kamakura-korszakban a festszetet tovbbra is a jamatoe uralta, a vzszintes tekercsek klnbz legendkat, trtnelmi esemnyeket, s hressgek lett brzoljk, megelevent emakinomekkal.
A fellendl tusfests a Szung s Juan tekercsek stlust idzi, de kifejldtt a japn termszetbrzols. Ekkor jelentek meg a kakemonk (fggleges tekercsfestmnyek). A 15. szzadban az ajtkra, paravnokra risi tjkpeket festettek.

A Muromacsi-korban (1333-1568) a mvszetvirgzsnak indult. A zen buddhizmus, a termszetes s dsztelen felletek hangslyozsval hatott az sszes mvszetre, idertve a kertmvszetet, az ptszetet, s a teaszertarts szigoran tiszta vonalvezets cserpednyeit. A tusfests cscspontjt Szess mvszete jelentette. A kpek mindssze nhny ecsetvonsbl lltak, s Knban is igen npszerek voltak. Hamarosan a vezet szerep a Kan-irnyzat lett a sguni mhelyekben feleleventettk a jamatoe festszet hagyomnyait, (Tosza Micunobu s tantvnyai: Kan Maszanobu s fia).
A Momojama-kor (1573-1616) a mvszet virgkort hozta. A hadvezrek erdtett vrait fnyzbben dsztettk a Kank (Kan Eitoku, Haszegava Thaku). A kereskedi rteg kialakulsa j zlst hozott magval, a paravnokat, a portuglokat brzol egzotikus kpek dsztettk. Ekkor szlettek meg az ujokije alapjt jelent zsnerkpek. A keresked szrmazs Tavaraja Sztcatu j dsztstlust fejlesztett ki a jamatotbl, melynek cscspontja Ogata Korin s ksbb Marujama kjo mvszete lett.
Hukoszai tjkpe
A mvszek nem ismertk el Knt, ezrt a stlust sem utnoztk. Ike No Taiga a bundzsing festszet (feliratfestszet) legnagyobb kpviselje, a knai szellemi idelt a japn rzkenysggel prostotta (1716-1783).
Az Edo-korszak (1615-1868) ukijonyomatait (a ml vilg kpeit) olyan mvszek ksztettk mint Hokuszai, Harnubu, Utamaro, Hirosige. Tmjukat ednak, a mai Tokinak trsasgi letbl vettk, koruk kurtiznjait s sznszeit festettk meg. Ezt a npszer mfajt tmegesen gyrtottk fanyomatokon, a nyomatkszts fknt a 18. s 19. szzadban virgzott. Ezek a nyomatok igen nagy hatst gyakoroltak az eurpai posztimpresszionistkra. |